Sunday 15 August 2010

Hanna spiller Schubert

Tilbudskasser i plateforretninger har alltid vært potensielle gullgruver for min musikksamling. De er et ypperlig sted å smake på nye ting, artister som kanskje kan være noe, komponister jeg har hatt lyst til å høre nærmere på osv.

I København for noen uker siden fant jeg en nydelig platebutikk, Bånd & Plade Centret, som spesialiserer seg på klassisk musikk. De hadde massevis av plater på tilbud, bl.a. en utgivelse med den for meg ukjente pianisten Hanna Shybayeva. På platen spiller hun to sonater av Franz Schubert, D959 og D784. Siden jeg i det siste har brukt mye tid på å lytte til Beethovens pianosonater, og siden Schubert var svært inspirert av ham, så var dette en gyllen anledning til å bli bedre kjent med både komponisten og utøveren.

Første lytting ble gjort med hodetelefoner, og det er en time jeg ikke glemmer med det første! Både hennes tekniske kontroll og emosjonelle engasjement er imponerende. Hun har da også sanket en haug med priser rundt omkring i verden, både ifra hjemlandet Hviterussland, fra sitt nye hjemland Nederland, og mange andre steder.

Her er andre-satsen fra sonaten i A-dur, D959. Selv om Youtube dessverre har litt for dårlig lydkvalitet til helt å yte slik musikk rettferdighet, så gir det ihverfall et inntrykk av skjønnheten og nerven i denne musikken...

No comments:

Post a Comment