Thursday 5 August 2010

God natt!

Det er grått og trist der ute, og regner høljer ned. Tydeligvis er sommeren på hell. Seint begynner det óg å bli, så jeg kan vel like så godt gå å legge meg. Men hvem skal synge godnattt-sangen? Enkelt! Det skal The Barnsley Nightingale, stemmen John Peel kalte Englands vakreste, Kate Rusby. Kate er desverre ikke så kjent her på våre trakter, men i Storbritania er hun en av de fremste representantene for moderne folkemusikk. Og jeg er svak for britisk musikk, helt siden jeg som liten gikk rundt og trallet på Scarborough Fair og andre nydelige viser.

Sannsynligvis har det sammenheng med min begeistring for Robin Hood, sånn ca et par uker etter at jeg lærte å lese... Holmen i vest ble en permanent kulturpåvirkning, og det skjedde mye nydelig der før 4 karer fra Liverpool begynte å spille sammen...

Men tilbake til Kate Rusby. Etter at jeg hørte henne første gang på BBC, skaffet jeg meg en dvd av en konsert hun ga i Leeds. Den ble vistnok utgitt, fordi den etter hvert store tilhengerskaren hennes utenfor de Britiske øyer skulle få se en konsert. Hun har et kraftig tilfelle av flyskrekk, og gir derfor skjeldent konserter i utlandet. Leed-konserten har surret og gått jevnt og trutt siden, og etter hvert har den blitt supplert med flere utgivelser.

Her er en av de fineste visene på dvden, Who will sing me lullabies? God natt, og sov godt!

No comments:

Post a Comment