Saturday 31 July 2010

Drums in the dark

Av og til skjer det plutselig. Liggende i sengen, på vei til å sovne. Radioen lavt på i bakgrunnen. Så starter en rytme, en stemme synger og jeg er våken på et blunk. Sevara Nazarkhan klarte det. Hennes sang "Galdir", ifra en plate jeg ikke engang aner hvordan jeg skal få tak i, gjorde at jeg lå halvvåken i en uke til, i håp om at jeg skulle klare å fange navnet på artisten eller sangen den neste gangen Charlie Gillett snurret plater i BBC. Heldigvis var jeg ikke alene, for neste program inneholdt samme sang, på oppfordring av en rekke andre søvnløse musikkelskere. Platen har jeg aldri funnet, men takket være YouTube, så går det ihvertfall an å høre sangen...

Artisten er forøvrig ifra Usbekistan, og en av dem som hørte sendingen den samme natten som meg var Peter Gabriel. Han ga henne sporenstreks platekontrakt på sitt selskap, Real Wold, og hun har foreløpig utgitt to album der, samt turnert i sammen med ham.

No comments:

Post a Comment